RUSALKA | Antonín Dvořák

RUSALKA | Antonín Dvořák

2DORMP
Režie:Otto Schenk
Hrají:Renée Fleming, Dolora Zajick, John Relyea, Piotr Beczala
Premiéra:11. březen 2018
Délka:195 minut
Žánr:Opera

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin  •  Režie: Otto Schenk  •  Hrají: Renée Fleming, Dolora Zajick, John Relyea, Piotr Beczala

Projekt MET Live Metropolitní opery v New Yorku není pro české milovníky tohoto žánru žádnou novinkou. Sledování brilantních inscenací s hvězdným obsazením v pohodlí kina, které máte za rohem, nemá v tuzemské produkci, jež je navíc dlouhodobě podfinancovaná, konkurenci. Většina kin, která vlastní licenci k promítání přenosů, je navíc vybavena stereofonním zvukovým systémem, takže poslechový zážitek neztrácí nic na autentičnosti. Taktéž obraz v HD kvalitě je více než uspokojivý. Jako bonus můžeme navíc nahlédnout do zákulisí příprav dalšího jednání, vyslechnout rozhovory s aktéry, kteří celému světu sdělují své pocity z právě odzpívané árie a také si vychutnat nabídku připravovaných projektů.

Je to vůbec poprvé, co se rozhodlo Metropolitní divadlo vyslat do světa českou operu.

Rusalka – tragický příběh o nešťastně zamilované vodní víle – je stále kosmopolitní, jako byli za svého života její autoři Antonín Dvořák a tvůrce libreta Jaroslav Kvapil.

Vrcholem „souhvězdí" je zejména americká sopranistka Renée Fleming, která se na roli Rusalky již delší dobu specializuje. S árií Měsíčku na nebi hlubokém vyhrála do Metropolitní opery dokonce konkurs. Zajímavostí je, že její konkurentkou byla v té době se stejnou písní i Gabriela Beňačková. Flemingová si však po celou dobu svého vystoupení uchovává jakýsi odstup a rezervu jak ve vokálním, tak hereckém projevu, což ve výsledku změnilo její Rusalku z lásky posedlé vodní nymfy na odevzdanou bytost, jež nakonec odplaví jen příval slz.

Pravým opakem je její pěvecký partner Piotr Beczala, který exceluje svým všestranným projevem a nenechá posluchače dlouho na pochybách, kdo že je na prknech, která znamenají svět, pánem. Tento Katowický rodák je bezpochyby jednou z nejvýraznějších současných pěveckých osobností, která je svým vzezřením předurčena zejména ke ztvárnění rolí princů, milovníků a svůdníků všeho druhu. Dramaturgickým protikladem je mu lehce nachlazená Ježibaba v podání Dolory Zajick, která je však neméně charismatická.

Přestože si v přestávkových interview zpěváci pochvalují češtinu jako melodický jazyk připomínající svou zpěvností italštinu (Beczala ji dokonce připodobňuje k polštině malých dětí, kterým ještě nenarostly zoubky), je zjevné, že vedení inscenace nenechalo nic náhodě a obsadilo do představení osobnosti, které již měli tu čest se s českým jazykem utkat, či jsou dokonce alespoň částečně českého původu (Flemingová, Zajicková). Ačkoliv je výslovnost všech účinkujících až pozoruhodně srozumitelná, přesto se nevyrovná projevu českého rodáka Vladimíra Chmela, který zazářil v roli Hajného.

V neposlední řadě stojí za zmínku excelentní orchestrální doprovod pod taktovkou Yannicka Nézet-Séguina, pravděpodobně dalšího nástupce Jamese Levina, a fantastická scéna, kostýmy a výprava, jakoby vystřiženy z romantických obrazů Caspara Davida Friedricha v kombinaci s Broučky Jana Karafiáta. Stočlenná armáda řemeslníků, kulisáků, osvětlovačů a inspicientů pracuje jako jeden muž, aby mohla Renée Flimingová elegantně sklouznout z plastové vrby do umělého rybníka a na soustavě kladek se pak vznášet na neviditelných vlnkách, dokud se zcela nepromění v pěnu.

Je to opět nezapomenutelný zážitek: bouřlivý potlesk, uklánění a opona – vlastně závěrečné titulky.

Délka: 195 min

Rok výroby: 2014
Datum lokální premiéry: 11. březen 2018
Datum světové premiéry: 8. únor 2014

Země původu:

  • USA

Dirigent: Yannick Nézet-Séguin  •  Režie: Otto Schenk  •  Hrají: Renée Fleming, Dolora Zajick, John Relyea, Piotr Beczala

Projekt MET Live Metropolitní opery v New Yorku není pro české milovníky tohoto žánru žádnou novinkou. Sledování brilantních inscenací s hvězdným obsazením v pohodlí kina, které máte za rohem, nemá v tuzemské produkci, jež je navíc dlouhodobě podfinancovaná, konkurenci. Většina kin, která vlastní licenci k promítání přenosů, je navíc vybavena stereofonním zvukovým systémem, takže poslechový zážitek neztrácí nic na autentičnosti. Taktéž obraz v HD kvalitě je více než uspokojivý. Jako bonus můžeme navíc nahlédnout do zákulisí příprav dalšího jednání, vyslechnout rozhovory s aktéry, kteří celému světu sdělují své pocity z právě odzpívané árie a také si vychutnat nabídku připravovaných projektů.

Je to vůbec poprvé, co se rozhodlo Metropolitní divadlo vyslat do světa českou operu.

Rusalka – tragický příběh o nešťastně zamilované vodní víle – je stále kosmopolitní, jako byli za svého života její autoři Antonín Dvořák a tvůrce libreta Jaroslav Kvapil.

Vrcholem „souhvězdí" je zejména americká sopranistka Renée Fleming, která se na roli Rusalky již delší dobu specializuje. S árií Měsíčku na nebi hlubokém vyhrála do Metropolitní opery dokonce konkurs. Zajímavostí je, že její konkurentkou byla v té době se stejnou písní i Gabriela Beňačková. Flemingová si však po celou dobu svého vystoupení uchovává jakýsi odstup a rezervu jak ve vokálním, tak hereckém projevu, což ve výsledku změnilo její Rusalku z lásky posedlé vodní nymfy na odevzdanou bytost, jež nakonec odplaví jen příval slz.

Pravým opakem je její pěvecký partner Piotr Beczala, který exceluje svým všestranným projevem a nenechá posluchače dlouho na pochybách, kdo že je na prknech, která znamenají svět, pánem. Tento Katowický rodák je bezpochyby jednou z nejvýraznějších současných pěveckých osobností, která je svým vzezřením předurčena zejména ke ztvárnění rolí princů, milovníků a svůdníků všeho druhu. Dramaturgickým protikladem je mu lehce nachlazená Ježibaba v podání Dolory Zajick, která je však neméně charismatická.

Přestože si v přestávkových interview zpěváci pochvalují češtinu jako melodický jazyk připomínající svou zpěvností italštinu (Beczala ji dokonce připodobňuje k polštině malých dětí, kterým ještě nenarostly zoubky), je zjevné, že vedení inscenace nenechalo nic náhodě a obsadilo do představení osobnosti, které již měli tu čest se s českým jazykem utkat, či jsou dokonce alespoň částečně českého původu (Flemingová, Zajicková). Ačkoliv je výslovnost všech účinkujících až pozoruhodně srozumitelná, přesto se nevyrovná projevu českého rodáka Vladimíra Chmela, který zazářil v roli Hajného.

V neposlední řadě stojí za zmínku excelentní orchestrální doprovod pod taktovkou Yannicka Nézet-Séguina, pravděpodobně dalšího nástupce Jamese Levina, a fantastická scéna, kostýmy a výprava, jakoby vystřiženy z romantických obrazů Caspara Davida Friedricha v kombinaci s Broučky Jana Karafiáta. Stočlenná armáda řemeslníků, kulisáků, osvětlovačů a inspicientů pracuje jako jeden muž, aby mohla Renée Flimingová elegantně sklouznout z plastové vrby do umělého rybníka a na soustavě kladek se pak vznášet na neviditelných vlnkách, dokud se zcela nepromění v pěnu.

Je to opět nezapomenutelný zážitek: bouřlivý potlesk, uklánění a opona – vlastně závěrečné titulky.

Rok výroby: 2014
Datum lokální premiéry: 11. březen 2018
Datum světové premiéry: 8. únor 2014

Země původu:

  • USA

Aktuální akce

Ženy v běhu

17:30
zítra
26.3.

Jižní vítr

20:00
zítra
26.3.

Skleněný pokoj

17:30
středaSt
27.3.

Bohemian Rhapsody

20:00
čtvrtekČt
28.3.

Zelená kniha

20:00
pátek
29.3.

Psí veličenstvo

15:30
sobotaSo
30.3.

Dumbo

17:30
sobotaSo
30.3.

Skleněný pokoj

20:00
sobotaSo
30.3.

Pašerák

20:00
úterýÚt
2.4.

Teroristka

17:30
čtvrtekČt
4.4.

Shazam! - 3D

20:00
čtvrtekČt
4.4.

Zraněná srdce

20:00
pátek
5.4.

Dumbo - 3D

17:30
sobotaSo
6.4.

Pašerák

20:00
sobotaSo
6.4.

Trabantem do...

17:30
úterýÚt
9.4.

Odnikud

20:00
úterýÚt
9.4.

Hellboy

20:00
čtvrtekČt
11.4.

Favoritka

20:00
pátek
12.4.

Hellboy

20:00
sobotaSo
13.4.

Labutí jezero

16:00
neděleNe
14.4.

Zjevení

20:00
úterýÚt
16.4.

Zraněná srdce

17:30
středaSt
17.4.

Blackkklansman

20:00
středaSt
17.4.

Teroristka

20:00
čtvrtekČt
18.4.

Hledá se Yetti

17:30
pátek
19.4.

After: Polibek

20:00
pátek
19.4.

Mirai, dívka z...

17:30
sobotaSo
20.4.

Modlitba

20:00
úterýÚt
23.4.

Mia a bílý lev

17:30
sobotaSo
27.4.

Avengers: Endgame

20:00
sobotaSo
27.4.

Utop se, nebo plav

17:30
úterýÚt
30.4.

Tísňové volání

20:00
úterýÚt
30.4.

Kalendář akcí

březen
25 26 27 28 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Najeďte myší nad kalendář a zobrazí se vám akce. Kliknutím na událost zobrazíte podrobnosti.

Najděte svoji akci

Pro lepší přizpůsobení obsahu pro Vás, bezpečnosti, měření statistik návštěvnosti a lepší zpětné vazbě tento web používá cookies. Klikáním a navigováním po stránce souhlasíte s tím, že sbíráme o Vás anonymní informace přes cookies. Více informací o používání cookies na naší stránce najdete zde.