Režie: | Milan Šotek |
Premiéra: | 14. září 2017 |
Délka: | 100 minut |
Žánr: | Komedie, Divadlo, Kabaret |
Hrají: Ivan Lupták j.h., Lucie Polišenská, Klára Suchá, Jiří Suchý z Tábora, Igor Orozovič a Milan Šotek, Linda Rybová • Režie: Milan Šotek • Hudba: Igor Orozovič
Doktor Struna, český vlastenec, přispěje zásadním dílem na zakoupení kostry plejtváka myšoka pro právě budované Národní muzeum. Po řadě eskapád – kosti plejtváka je nutno odmastit v nedaleké Ringhofferově továrně – má být skelet konečně umístěn do nové budovy. Tu za Strunou přichází prostředník ředitelství muzea, Malajel, s neradostnou zprávou: kostra se do muzea nevejde, je třeba ji zkrátit o sedm ocasních obratlů. Začíná boj mezi Strunou a Malajelem o sedmero obratlů. Vedlejší dějová linka se pak točí kolem komponování oslavné „Ódy na plejtváka“ a vztahu Strunovy služtičky k mladíkovi Karuzelskému, jenž vlastnoručně pohání druhou pražskou senzaci roku 1893 – kolotoč na Královských Vinohradech (dnes známý jako kolotoč na Letné).
Hra realizovaných metafor české malosti a uměleckých kompromisů (do Národního muzea, jen když se zbavíš obratlů). Aluze jonášovské i mefistofelovské. Téma „zprznění“ se podepíše také na formě hry – odtud její podtitul.
Inscenace získala cenu Alfréda Radoka za nejlepší původní českou hru
Veronika Steffanová – hodnocení na idivadlo.cz
Nevím, jestli se mi někdy stalo, že jsem se smála 95 minut v kuse. Herecké výkony byly přesvědčivé, scéna i hudba poctivé a scénář geniální. Jen mě děsí, kam ještě hvězda Cabaretu Calembour vystoupá. Co když jí bude české nebe malé? Shrnutí: Všichni a povinně. Stop.